Kompetencehjulet

I børnehaven Mejsevej udarbejder vi kompetencehjul på  alle 4 årige børn. De bruges både i det tværfaglige samarbejde og i forældresamarbejdet. Det gør at vi har fokus på det enkelte barns udvikling.

Kompetencehjulet er et internetbaseret værktøj i portalen www.Learnlab.dk

Dette er Danmarks største portal om børns udvikling og læring.

Kompetencehjulet er et digitalt redskab, hvor det pædagogiske personale, kan danne sig et helhedsorienteret billede af et barns aktuelle kompetencer.

Kompetencehjulet visualiserer barnets kompetencer indenfor alle temaer i de pædagogiske lærerplaner og giver et klart billede af, om barnet profiterer af de aktiviteter, der foregår i daginstitutionen.

Kompetencehjulet er inddelt i 6 kompetencer:

• Kommunikation og sprog
  • Alsidige Personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab
  • Krop, sanser og bevægelse

Kompetencehjulet er redskabet, der udelukkende skaber ”vindere” og medvirker til:

• at opfylde lovgivningskrav på dagtilbudsområdet
  • at medarbejderne får adgang til tidssvarende faglige redskaber til
  • et pædagogiske arbejde og tværfagligt samarbejde
  • et frugtbart forældresamarbejde

Du kan logge dig på hjemmesiden som også har en forældredel!

Børnehaven, har mulighed for at få overblik over en gruppe af børns kompetencer og kompetencetilvækst.

Kompetenceprofilen danner et troværdigt udgangspunkt, for den lovpligtig beskrivelse af arbejdet med Pædagogiske Læreplaner.

Her får forældre og de professionelle personer, der kommer i kontakt med barnet og familien et fælles billede af barnets aktuelle udvikling.

Forældrene får et regulært visuelt billede af barnets aktuelle udvikling. Det bliver synligt, hvor barnets ressourcer er og hvor barnet kan støttes for at fremme den videre udvikling. Ved hjælp af ”Kompetencehjulet” er det muligt at blive inspireret til konkrete bud på, hvad forældre og pædagoger kan bidrage med, for at støtte barnet til fortsat udvikling.