Mellemfornm pædagogik.
Her i børnehaven Mejsevej arbejder vi med en ny pædagogisk tilgang der hedder Mellemform, som tilgodeser alle børn. Mellemform er en pædagogisk praksis, hvor der anvendes specialpædagogiske principper i almen sammenhæng. Tilgangen har til hensigt at skabe inkluderende læringsmiljøer- og fællesskaber for alle børn.
Grundtanken er at alle børn lærer ved at være sammen med andre børn omkring en aktivitet. De lærer at samarbejde og at forstå balancen og hensynet til sig selv og andre. Når vi arbejder med Mellemform, er der derfor mindre fokus på hvad der foregår i aktiviteten og øget fokus på hvordan det foregår.
Vi har et særlig fokus på at etablere et roligt, stabilt og fordybende fællesskab til gavn for alle børn.
Vi tror på at ALLE børn har brug for at være en del af et fællesskab og at det er de voksnes ansvar, at skabe de bedste betingelser for, at fællesskabet giver alle børn mulighed for at kunne deltage.
Den pædagogiske Mellemforms praksis vil på vores stuer i børnehaven, tage udgangspunkt i følgende værdier:
¨ Tydelige rammer
¨ Struktur
¨ Visuelle støttesystemer
¨ Rollefordelinger blandt voksne
¨ Aktiviteterne vil foregå i små stationer
¨ Børnene vil være delt op i små grupper
¨ Vi har fokus på, at børn er mere ens end forskellige, og bør så vidt muligt lære og udvikle sig sammen
¨ Børn gør det bedste de kan, og lykkes de ikke, er det de voksne, der skal gøre noget andet.
Det kræver omsorgsfulde og relations kompetente medarbejdere at skabe trygehd for børn og unge til at udvikle sig, trives, lære og dannes. Det kræver personale, der er rollemodeller for børnene og stimulerer fællesskaberne ved at være nærværende og arbejde med social læring og samvær. Børn lærer og udvikler sig gennem samarbejde og fællesskaber—både socialt og fagligt. Derfor skal personalet være optaget af at skabe pædagogiske og læringsmæssige miljøer præget af tryghed og muligheder for deltagelse for alle børn.